• 13 kwietnia 2019
  • |Inna

Każdego dnia korzystamy z Internetu udostępniając tam, mniej lub bardziej świadomie, swoje dane. Często wypełniamy formularze kontaktowe nie zdając sobie sprawy, że witryny gromadzące informacje o nas nie posiadają żadnego zabezpieczenia.

Można tego uniknąć i mieć pewność, że podane dane nie zostaną bezprawnie przechwycone i wykorzystane w niedozwolony sposób. Warto pomyśleć o tym zarówno z poziomu użytkownika, jak i właściciela serwisu WWW.

Zacznijmy od tego czym jest certyfikat SSL

SSL (ang. Secure Socket Layer) jest protokołem sieciowym wykorzystywanym do zabezpieczenia połączeń internetowych. Certyfikat gwarantuje poufność transmisji danych przesyłanych przez Internet. Za pomocą certyfikatu mogą być szyfrowane połączenia do strony WWW, poczty internetowej, serwera ftp itp.

Certyfikat SSL to pewnego rodzaju znak jakości strony internetowej. Oznacza, że strona go posiadająca jest chroniona, dane które przez nią przepływają, są poufne, a właściciel witryny jest wiarygodny. Jeśli więc na Twojej stronie użytkownik może np. logować się, podawać adres mailowy do zapisu w newsletterze, podać hasło by dodać komentarz w aplikacji disqus, to wtedy te przesyłane informacje powinny być szyfrowane.

Jak rozpoznać czy dana strona posiada certyfikat SSL?

Najprościej jest spojrzeć na adres strony, którą odwiedzamy. Adres strony posiadającej certyfikat zaczyna się od https:// natomiast strony bez certyfikatu rozpoczynają się od http://

Oprócz różnicy w adresie także w miejscu jego wpisywania mogą pojawić się różnego rodzaju ikony, np. kłódka, zielone pole adresowe lub jakiś inny, charakterystyczny znak, w zależności od firmy, która dostarcza certyfikat.

Kto powinien wdrożyć certyfikat SSL?

Zasadność wdrożenia certyfikatu SSL wiąże się z wykorzystywaniem i przetwarzaniem danych osobowych internautów. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy lub posiadasz w witrynie formularze, które wymagają wpisania danych przez użytkowników, wówczas implementacja protokołu SSL jest konieczna.

Certyfikat SSL powinien również zagościć na aplikacjach służących obsłudze poczty e-mail, stronach przechowujących dane użytkowników, witrynach medycznych, bankach, stronach urzędów, przedsiębiorstw lub instytucji pobierających od użytkowników personalia, metryki itd.

Certyfikat SSL – czy warto go mieć?

Zdecydowanie warto szyfrować strony protokołem SSL, ponieważ gwarantuje on bezpieczeństwo danych w trakcie ich przesyłania. Szczególnie jeśli są to strony sklepów internetowych, banków, stron medycznych, serwisów szkolnych, stron urzędowych, stron oferujących posiadanie profili i kont czy aplikacje internetowe do obsługi poczty e-mail, czyli wszystkie te, w których się logujemy i podajemy swoje dane.

Do tego celu wykorzystuje się szyfrowanie kluczem AES. Dane przesyłane z użyciem protokołu HTTPS są zabezpieczone protokołem tzw. Transport Layer Security (TLS).

Protokół ten zapewnia:

  • trójstopniową ochronę poprzez zaszyfrowanie przesyłanych danych, które są w pełni poufne i zabezpieczone,
  • integralność danych, co oznacza,że dane nie mogą być zmieniane w czasie transferu przez osoby niepowołane, a ewentualna zmiana zostaje automatycznie wykryta,
  • pewność, że użytkownicy danej strony internetowej przeglądają wybraną przez siebie stronę, a nie są przekierowani do innej, fałszywej, ale łudząco podobnej witryny.

Certyfikat SSL ma duży wpływ na zmniejszenie współczynnika odrzuceń, czyli wejścia na stronę i szybkie z niej wyjście, a co za tym idzie na zwiększenie pozycji w Google. Klient, który widzi stronę, która jest zabezpieczona jest bardziej chętny do spędzenia na niej więcej czasu i odwiedza dalsze podstrony.

To powoduje, że współczynnik odrzuceń maleje a nasza strona w wynikach wyszukiwania pnie się do góry. Certyfikaty SSL dają więc mnóstwo korzyści, zapewniają bezpieczeństwo, pozwalają spełnić wymagania prawne, chronią dane użytkowników i wpływają pozytywnie na pozycjonowanie strony w Google’u.

Najtańszy certyfikat SSL można wykupić za niecałe 29 zł, a pierwszy rok jest bardzo często zwolniony z opłat.

Jakie korzyści daje certyfikat SSL w e-sklepie

Nadal nie wszyscy posiadacze stron WWW czy niewielkich sklepów internetowych lub blogów decydują się na zastosowanie tego rozwiązania, a jak to negatywnie wpływa na widoczność w wyszukiwarce w Google czyli SEO (Search Engine Optimization) nie muszę już chyba tłumaczyć. To wynika bezpośrednio z polityki Google, która znacznie bardziej promuje strony i e-sklepy z certyfikatem SSL. W skrócie takie adresy WWW są lepiej widoczne czyli są umieszczane wyżej w wynikach wyszukiwania w Google.

Po pierwsze: zwiększa zaufanie użytkowników

W czasach, gdy coraz częściej korzystamy ze sklepów internetowych, bezpieczeństwo w sieci odgrywa dla nas znacznie bardziej istotną rolę. Nic dziwnego, że jeśli mielibyśmy wybierać między sklepem, który posiada certyfikat SSL a takim, który go nie posiada, wybralibyśmy ten pierwszy.

Zabezpieczenie w postaci certyfikatu daje nam wyraźny znak, że możemy bezpiecznie z niej korzystać i robić na niej płatności. Jest to szczególnie ważne w przypadku stron banków, na których podajemy rozmaite, prywatne dane, których utrata mogłaby się równać z utratą środków finansowych. Warto wspomnieć, że również przeglądarki informują nas często, że dana strona, nieposiadająca certyfikatu, może być niebezpieczna.

Niestety, wiele osób po takim komunikacie zrezygnuje z wejścia na stronę, a my stracimy potencjalnych klientów.

Po drugie: Google promuje strony z SSL

Certyfikat SSL wpływa pozytywnie na SEO. Wszystko dlatego, że Google promuje strony bezpieczne, z HTTPS, czyli korzystające z szyfrowania SSL. To również sposób, aby wyprzedzić w rankingu wyszukiwarki konkurencję, która jeszcze nie zdecydowała się na wdrożenie certyfikatu SSL.

Po trzecie: Protokół SSL a pozycjonowanie strony

Działanie w zgodzie z protokołem SSL ma znaczenie dla zajmowanej przez stronę pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Taka informacja została nawet oficjalnie opublikowana Google poinformowało, że witryny z certyfikatem SSL umieszczane będą na wyższych pozycjach.

Po czwarte: Dodatkowe zabezpieczenie przed phisingiem

Podstawianie fałszywych stron, które są łudząco podobne do strony naszego banku lub sklepu, w którym robimy zakupy to phising. Tworzenie takich stron służy wykradaniu danych przy logowaniu. Certyfikat SSL nie znajdzie swojego miejsca na stronie z takim przeznaczeniem dzięki czemu czujny użytkownik w adresie nie zobaczy https://, kłódki czy innych ikon mających potwierdzać jego wdrożenie służące bezpieczeństwu, a które prawdziwa strona zawiera.

Certyfikat SSL ma zastosowanie dla:

  • banków i instytucji finansowych,
  • sklepów internetowych (e-commerce),
  • serwisów aukcyjnych,
  • stron internetowych administracji publicznej (BIP, elektroniczne skrzynki podawcze, systemy obsługi interesantów),
  • e-zdrowia – serwisów internetowych przetwarzających i udostępniających dane na temat zdrowia pacjentów,
  • biznesowych serwisów internetowych i portali korporacyjnych,
  • serwisów internetowych szkół i uczelni,
  • serwerów pocztowych i serwerów baz danych,
  • aplikacji typu klient-serwer,
  • komunikacji w ramach sieci intranet i ekstranet,
  • zabezpieczenia serwerów udostępniających pliki (SFTP).

Podsumowując, widzimy jak zaimplementowany protokół HTTPS, dający odwiedzającym gwarancję, że ich wrażliwe dane będą całkowicie bezpieczne, jest potrzebny. Posiadające go strony dają swoim klientom jasny sygnał, że bezpieczeństwo danych ich klienta jest sprawą priorytetową, zwiększają tym samym swój prestiż i komfort użytkowników.

Płynące wnioski jasno pokazują korzyści posiadania certyfikatu SSL, które wynikają z jego obecności na stronie czy sklepie internetowym. Bez wątpienia bardziej się opłaca mieć certyfikat SSL niż go nie mieć. Taki certyfikat to właściwie same korzyści dlatego myśląc poważnie o działalności biznesowej w Internecie, nie można zapomnieć o SSL.

Call Now ButtonZadzwoń do nas